Satellic kiest voor WAAK voor refurbishment OBU's
De zoektocht naar een efficiënte en betrouwbare partner voor refurbishment bracht Satellic bij WAAK. Een vast team medewerkers houdt er nu jaarlijks zo’n 100.000 OBU’s in topconditie. Zo kunnen deze toestellen herhaaldelijk hergebruikt worden door vrachtwagenchauffeurs die over Belgische wegen rijden. Een sterk partnership vanuit een gedeelde visie op duurzaamheid.
Sinds april 2016 moeten vrachtwagens vanaf 3,5 ton tol betalen op de Belgische wegen. Daarvoor is een OBU (On Board Unit of tolkastje) in de cabine nodig. Satellic verhuurt deze toestellen in opdracht van overheidsdienst Viapass. Wanneer een OBU wordt teruggebracht, is het toestel zeker nog het recupereren waard. Mits een nauwgezette check-up en de nodige herstellingen. Voor dat refurbishment doet Satellic een beroep op WAAK. Concreet betekent dit: beheren, registreren, uitlezen, leegmaken, herprogrammeren, opschonen en opnieuw verpakken. Deze activiteit wordt uitgevoerd in een beveiligde afgesloten zone in WAAK waar elk toestel volledig traceerbaar is. Een vast team van medewerkers houdt jaarlijks zo’n 100.000 OBU’s in topconditie.
De sterkte van maatwerk
WAAK stelt mensen tewerk met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Dat is een uitdaging maar tegelijk ook een sterkte. De maatwerkers zijn sterk gefocust op hun deeltaak in het proces. Cruciaal voor toestellen zoals OBU’s waar heel wat complexe onderdelen en processen samenkomen. “We geloven sterk in circulair ondernemen omdat het aandeel voor onze maatwerkers heel groot is.”, Tim Vannieuwenhuyse, algemeen directeur van WAAK.
Om het complexe refurbishment te vertalen naar een werkbaar proces, met minimaal risico op fouten en tal van controles, doorliepen WAAK en Satellic samen een intens voorbereidingsjaar. Een stevige investering van beide partijen. “Deze lange voorbereidingsperiode vroeg ook van ons veel, maar dat was het waard”, weet Benoit Lempkowicz, woordvoerder van Satellic. “Met WAAK hebben we een betrouwbare partner voor de komende 8 tot 10 jaar. Bovendien stellen zij zich erg flexibel op en dat is voor ons een must.”
Toegevoegde waarde in de ecologische economie
Vanuit een klare blik op de toekomst richt WAAK zich expliciet op duurzaamheid en de ecologische economie. De eerste concrete projecten in refurbishment zijn daar duidelijke voorbeelden van. Ook meewerken aan warmtepompen, laadpalen, elektrische wagens en slimme digitale meters maken deel uit van dit segment. Tim Vannieuwenhuyse: “We koesteren gezonde ambities. Dit jaar willen we 25% toegevoegde waarde creëren in de ecologische economie. Met Satellic gaan nog een stap verder richting de circulaire economie.”
WAAK gaat op zoek naar complexe activiteiten en zet die, met ondersteuning van techniek, om naar deelprocessen voor maatwerkers. Die denkoefening vraagt vaak veel energie en tijd. Daarom gaat WAAK bewust op zoek naar opdrachten op lange termijn. Satellic geeft dagelijks 25 tot 30 voltijdse equivalenten werk. Bovendien voeren maatwerkers in andere afdelingen ondertussen ook de assemblage van de stroomkabels uit en onderzoekt WAAK actief of er een circulair gebruik mogelijk is van de polystyreen blisters. Want ook dat meedenken en processen helpen verbeteren vanuit engineering en ervaring maakt WAAK een sterke partner voor bedrijven.
Met Satellic en Viapass heeft WAAK een bijzonder mooie best practice van circulaire economie met impact. Johan Schoups Administrateur-generaal van Viapass: “Wij zijn blij met een partner als WAAK aan boord te hebben in ons circulair verhaal. Het is een mooie samenwerking tussen Satellic als regulier bedrijf, WAAK als sociaal economisch bedrijf en wij als overheid. Een win-win-win met de vrachtwagenchauffeur als grote winnaar.”
Ik help je graag verder.
Kristof Hots
Directeur Sales & Marketing
M kristof.hots@waak.be
T +32 56 36 34 34