Eindejaarsluiting WAAK gesloten van 23 december tot 6 januari 2025. Meer info

WAAK refurbisht plugs en test batterijen van Satellic’s On Board Units

05 maart 2024
WAAK refurbishment batterijen on board units

In België moeten vrachtwagens vanaf 3,5 ton kilometerheffing betalen. Voor de registratie van het aantal gereden kilometers moeten ze een OBU (On Board Unit) of tolkastje aan boord hebben. Deze worden door het bedrijf Satellic ter beschikking gesteld. Omdat het bedrijf maar een beperkte hoeveelheid toestellen in omloop heeft, is het zaak om ze zolang mogelijk in goede staat te houden. Het bedrijf realiseert dit door de OBU’s te laten refurbishen door de medewerkers van WAAK Kunststofassemblage. Recent tilden we het project naar een nog hoger niveau door ook de plugs van de toestellen onder handen te nemen en de batterijen te testen op hun geschiktheid voor hergebruik. Zo is het Satellic-project een echt circulair schoolvoorbeeld!

Refurbishment OBU's: levensduur maximaal verlengen

Sinds 2016 moeten vrachtwagens vanaf 3,5 ton kilometerheffing betalen als ze op de Belgische wegen rijden. Voor de kilometerregistratie moeten ze een OBU (On Board Unit) of tolkastje in de cabine van hun vrachtwagen hebben. In opdracht van de overheidsdienst Viapass stelt Satellic de OBU’s ter beschikking aan vrachtwagenchauffeurs. Om de markt te kunnen bedienen, produceerde het bedrijf in totaal 800.000 OBU’s. De bedoeling van het bedrijf is om er geen meer bij te maken. Het is dus zaak voor Satellic om de levensduur van de bestaande On Board Units zoveel mogelijk te maximaliseren en ze zo lang mogelijk in goede staat te houden. Sinds 2020 realiseert het bedrijf dit door de toestellen te laten refurbishen door WAAK Kunststofassemblage. De medewerkers van WAAK doen dit in een beveiligde en speciaal daarvoor ontwikkelde zone. Per jaar houden ze zo’n 100.000 OBU’s operationeel.

Concreet fungeert WAAK als logistieke hub voor de OBU’s, waarbij ze in ontvangst worden genomen en geïdentificeerd (elke OBU is uniek en heeft een eigen ID-nummer). Na de identificatie wordt de OBU gecontroleerd op eventuele visuele of technische schade of mankementen. In functie van deze evaluatie zal de OBU op een later tijdstip software updates krijgen of hersteld worden indien nodig. Voordat de On Board Unit terug naar een volgende gebruiker verstuurd wordt, ondergaat deze nog een laatste opschoonbeurt en finale controle.

OBU's Satellic

Refurbishen OBU's naar een nog hoger niveau getild

Ondertussen loopt het project al drie jaar vlot en is het enorm geëvolueerd. Zo tilden we het project naar een nog hoger niveau door ook de plugs van de On Board Units te refurbishen en de batterijen te testen op hun geschiktheid voor hergebruik. Tijdens het refurbishen van de OBU’s merkte Satellic op dat de batterijen in veel gevallen nog bruikbaar waren of dat ze mits heropladen makkelijk terug in gebruik konden worden genomen. Daarom werd besloten om de batterijen niet langer zomaar te vervangen, maar om ze eerst te testen. Door dit te doen kan +/- 70% van de batterijen opnieuw in gebruik worden genomen.

Dit is nog niet alles, want Satellic gaat nog een stap verder. Alle OBU’s en hun batterijen zijn dankzij hun unieke ID beide volledig traceerbaar. Als onze medewerkers de OBU’s scannen, wordt de ID van de OBU gematcht met die van de batterij. Deze informatie wordt geregistreerd en wordt door Satellic in een database opgeslagen. Het bedrijf kan daardoor beter de kwaliteitsevolutie van de batterijen monitoren en vergelijken. Op basis van die gegevens kan het bedrijf kiezen voor de meest duurzame batterijen op de markt, wat er voor zorgt dat er heel wat minder batterijen weggegooid moeten worden. Dit is niet alleen kostenbesparend, ook het milieu vaart er wel bij.

Refurbishment batterijen en plugs van Satellic's On Board Units

Refurbishment van de elektrische plugs van de tolkastjes

De OBU’s worden d.m.v. een plug met kabel aangesloten. Uiteraard zijn ook deze onderhevig aan slijtage. Dat is de reden waarom onze medewerkers het vervangen van kabels nu ook opgenomen hebben in het refurbishmentproces. Als ze vaststellen dat een kabel versleten of kapot is, zullen ze de plug en de kabel afknippen, waarna deze laatste wordt vervangen. Ook de plugs worden indien mogelijk hergebruikt. Onze medewerkers halen de kabelrestanten uit de plug en plaatsen er een nieuwe kabel in. Deze worden trouwens geproduceerd in WAAK, in onze Kabelassemblage-afdeling.

Refurbishment batterijen en plugs van Satellic's On Board Units

Circulair schoolvoorbeeld: alle componenten hergebruikt

Om kapotte onderdelen te kunnen vervangen, legt WAAK een voorraad van componenten (schermen, plugs, behuizingen…) aan. Deze werden gerecupereerd van OBU’s die niet meer gebruikt kunnen worden. Door zo te werk te gaan, moeten er nauwelijks nieuwe onderdelen meer bijgemaakt worden. Dit is dan ook de reden waarom het OBU refurbishmentproject een schoolvoorbeeld is wat circulariteit betreft. Quasi alles wordt hergebruikt. Het project toont aan dat winst en de circulaire economie geen tegengestelden zijn van elkaar. Tim Vannieuwenhuyse, Algemeen Directeur WAAK: “Wij willen 25% toegevoegde waarde creëren in de ecologische economie. Het OBU-refurbishmentproject van Satellic vormt hier een belangrijk onderdeel van. We geloven heel sterk in circulair ondernemen, omdat het aandeel voor onze maatwerkers zeer groot is”.

Refurbished OBU's Satellic

Ondersteuning door technologische innovatie

Het OBU-project is tenslotte ook een mooie weergave van hoe we technologie inzetten om de kloof tussen de complexe vraag van de markt en de capaciteiten van onze maatwerkers te overbruggen. Het refurbishen van de OBU’s is heel complex en uitgebreid. Om dit behapbaar te maken voor onze maatwerkers delen wij het productieproces op in kleinere deelprocessen. Dit maakt het werk niet alleen makkelijker voor onze mensen, het maakt het eindresultaat ook kwalitatiever doordat iedere stap in de productieflow gecontroleerd wordt. Door technologie in te zetten, zorgen wij ervoor dat het voor onze maatwerkers nagenoeg onmogelijk wordt om fouten te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is het toekennen van de juiste status (i.e. volledig in orde, schade maar herstelbaar, niet meer herstelbaar) aan een OBU. Om fouten uit te sluiten, maken we gebruik van een scansysteem waarbij een mechanische selector de On Board Unit naar de juiste opslagbox leidt.

Refurbishment batterijen en plugs van Satellic's On Board Units

Duurzaamheid en circulariteit: perfecte weergave van waar WAAK voor staat

Het Satellic-project biedt zo een mooie weergave van waar WAAK voor staat. Duurzaamheid, circulariteit, technologie en het sociale aspect vloeien naadloos in elkaar over. Waar ze in de reguliere economie vaak (onterecht) als tegengestelden worden beschouwd, werken ze hier perfect samen en versterken ze elkaar.

WAAK - Nicolas Adens
Interesse in een samenwerking met WAAK?

Let's talk!

Nicolas Adens
Key Accountmanager

M: nicolas.adens@waak.be
T: +32 56 36 34 34

Ja, ik wens meer informatie

Ook interesse in
Laat ons van uw project horen!

Ja, ik wens me in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik wens graag berichten te ontvangen over volgende onderwerpen