WAAK trekt Werkbegeleiders Groendienst aan met TikTok
In West-Vlaanderen staan heel wat vacatures open. Hoewel de druk op de arbeidsmarkt is afgenomen, geldt dat niet voor alle beroepen, zoals tuinaanleggers en tuinbouwmedewerkers. WAAK, een maatwerkbedrijf uit Kuurne met 2.080 medewerkers, is op zoek naar werkbegeleiders voor zijn Groendienstafdeling. Werkbegeleiders gaan dagelijks met een groep van 4 tot 5 maatwerkers op pad, coachen hen en werken zelf ook mee. Omdat het vinden van mensen voor deze job geen sinecure is, kiest WAAK nu resoluut voor een nieuwe aanpak, een ander doelpubliek en een heuse TikTok-campagne. Bye, bye platgetreden paden!
WAAK Groendienst
Met 2.080 medewerkers is WAAK uit Kuurne één van de grootste maatwerkbedrijven in Vlaanderen. Een maatwerkbedrijf creëert jobs voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maatwerkbedrijf WAAK doet dit door op 4 activiteiten te focussen: industriële assemblage, montagewerk, verpakkingswerk en diensten op locatie. Die laatste bestaat op zijn beurt uit de afdelingen schilderdienst, inhouse enclavewerk, schoonmaakdienst en groendienst. Met ruim 200 medewerkers is de groendienst één van de sterkst groeiende afdelingen van WAAK. Voor hen is er allesbehalve een gebrek aan werk. Zo leggen ze in de herfst en winter wilgenschuttingen aan voor hoofdzakelijk particulieren en in de zomer verzorgen ze het groenonderhoud van verschillende, naburige steden en gemeenten zoals Stad Kortrijk en Stad Harelbeke. Ook zijn ze kind aan huis bij bedrijven zoals Agristo, CWGC, VYNCKE, TVH en Unilin.
Werkbegeleiders, essentieel voor WAAK Groendienst
WAAK groendienst werd de laatste jaren steeds vaker geconfronteerd met een tekort aan werkbegeleiders. Zij zijn essentieel voor het goed functioneren van de afdeling. Joren D’Hu, Unit Directeur, licht toe: “Werkbegeleiders gaan dagelijks op pad met een groepje van 4 tot 5 maatwerkers. Hij of zij leidt de werkzaamheden in goede banen, begeleidt de groep en helpt zelf ook mee. Werkbegeleiders zijn mensen die graag buiten werken, weten hoe ze met mensen moeten omgaan, verantwoordelijkheid hebben en de leiding durven nemen”.
Een knelpuntberoep
In West-Vlaanderen staan 52.000 vacatures open. De druk op de arbeidsmarkt is in vergelijking met de voorbije jaren afgenomen, maar niet alle beroepen profiteren daarvan. Zo zijn de jobs van tuinaanlegger en tuinbouwmedewerker nog steeds knelpuntberoepen. Joren D’Hu: “Voor de invulling van onze werkbegeleidervacatures vissen we in dezelfde vijver als bedrijven die tuinbouwers zoeken, maar die raakt stilaan leeg met alle gevolgen van dien. Wij sturen nooit maatwerkteams op pad zonder begeleider. Hierdoor kunnen we niet altijd alle opdrachten aanvaarden en dat is jammer”.
Bye, bye platgetreden paden…
Maatwerkbedrijf WAAK besloot niet bij de pakken te blijven zitten. Tim Vannieuwenhuyse, Algemeen Directeur: “Het heeft geen nut om nog maar eens de platgetreden paden te bewandelen. Dergelijke tekorten moet je op een creatieve manier invullen. Dit willen wij doen door te mikken op jongere mensen en schoolverlaters zonder groenervaring. Als ze gemotiveerd en niet bang zijn om de handen vuil te maken, dan doen wij de rest. Wij bieden hen stages, wij leiden hen op. Op die manier willen wij hun carrière een kickstart geven.”
Hello TikTok!
Om deze boodschap kracht bij te zitten, trekt WAAK eveneens de creatieve kaart. Hilde Belaen, HR Directeur, licht toe: “Dit jongere doelpubliek leest de Zondag niet en ze zitten niet meer op Facebook. Je vindt ze wel terug op platformen zoals Snapchat of TikTok. Dit is de reden waarom we een videocampagne lanceren op TikTok”. Voor de creatieve uitwerking werkt WAAK samen met het Kortrijks-Brusselse reclamebureau Hurae. Zij maakten voor WAAK een aantal video’s die de brug maken naar de wereld van computergames. Hannes Coudenys, bezieler van Hurae en bekend van de website Ugly Belgian Houses, vertelt er meer over: “De video’s spelen in op de trend van ‘gamification’. Het is alsof je je in de wereld van een computerspel zoals The Sims bevindt. Alles is gefilmd vanuit het perspectief van de werkbegeleider. Net zoals in een game heeft hij een missie en moet hij de juiste keuzes maken om die te doen slagen. Daarvoor wordt hij op het eind van de rit beloond met een topscore. Uiteraard wordt de video afgesloten met de oproep om werkbegeleider te worden en kun je doorklikken naar de jobsite van WAAK”.
Doel: nog meer maatwerkers gepast werk bezorgen
Door te kiezen voor een creatieve aanpak hoopt WAAK dat de boodschap aankomt bij zijn doelpubliek en dat meer mensen solliciteren voor de job van werkbegeleider. Joren D’Hu, Unit Directeur: “Deze campagne is heel belangrijk voor ons, want ze heeft gevolgen voor het realiseren van onze missie. Hoe meer werkbegeleiders we in dienst kunnen nemen, hoe meer projecten we kunnen aangaan. Daardoor zullen we in staat zijn om nog meer maatwerkers een gepaste job te bezorgen. En dat is uiteindelijk het doel van WAAK. Daar doen we het voor!”
Bekijk ook de andere filmpjes op ons TikTok-kanaal: